Ważne dla nas

Wartości

Co jest dla nas ważne

Naszym celem jest stworzenie miejsca, w którym dzięki współpracy rodziców i nauczycieli, działając w przygotowanym otoczeniu, stworzymy warunki do jak najlepszego rozwoju.

Troszczymy się o zdrowie psychiczne dzieci, jest dla nas na pierwszym miejscu. Dobrze zbilansowany plan lekcji, spokojne otoczenie, plan dnia obejmujący momenty odpoczynku i aktywności (wydech i wdech), brak presji i napięć związanych z wynikami oraz częste spędzanie czasu w otoczeniu natury pozwalają na znajdowanie w sobie miejsca balansu, do którego będzie można wracać w chwilach wytężonego wysiłku.

Rozwijamy ją dzięki tworzeniu rękami, pracy z prawdziwymi materiałami i narzędziami, zachęcaniu do stopniowego brania odpowiedzialności za swój styl pracy, częstemu wychodzeniu poza mury szkoły, podziałowi pracy przy wspólnych inicjatywach, dobrej organizacji otoczenia, umożliwiającej działanie. Stawiamy przed dziećmi wyzwania adekwatne dla ich wieku i momentu rozwojowego.

Dotrzymanie danego słowa. Utrzymanie motywacji mimo wszechobecnych rozpraszaczy. Wybór działania zamiast stagnacji. Chcemy tego uczyć dzieci powierzone naszej opiece. Robimy to poprzez poważne traktowanie podjętych zobowiązań (zarówno przez dzieci, jak i dorosłych), konsekwentne wspieranie uczniów w realizacji objętych celów, ponoszenie odpowiedzialności za swoje działania.

To u nas codzienne zajęcia rytmiczne i zabawy w kole oraz w parach, podejmowanie długofalowych planów zespołowych, wspólna troska o otoczenie, opowieści i zajęcia skierowane na psychoedukację. Współpraca to również wsparcie dorosłych doświadczonych w opiekowaniu trudnych sytuacji w grupie, poważne traktowanie wykluczenia i innych problemów klasowych, wspieranie relacji między dziećmi.

W naszej szkole dzieci codziennie mają żywy kontakt ze sztuką. Zarówno jako twórcy, jak i jako odbiorcy. Wiemy, że nic tak dobrze nie kształtuje małych serc i umysłów, jak wspólne tworzenie. To przygotowanie do przyjmowania w kolejnych latach coraz bardziej skomplikowanych treści. To rozwijanie pamięci, połączeń międzypółkulowych, systematyczności i obowiązkowości, autentycznego zaangażowania w podejmowane działania. To w końcu naprawdę dobra wspólna zabawa. Nic tak nie kształtuje jak sztuka.

Nie mamy tu na myśli religijności, czy jakiegoś jednego, konkretnego sposobu spojrzenia na świat. W naszej szkole uznajemy to, że człowiek ma wyższe potrzeby duchowe – co dzieci manifestują nam od urodzenia. Widzimy w nich więcej, niż tylko ciała i umysły i o to „więcej” również staramy się dbać – przez szacunek, uznanie, ćwiczenie zatrzymania i kontaktu z własnym wnętrzem. Adekwatnie do wieku towarzyszymy w poznawaniu różnych sposobów rozumienia duchowości i wspieramy w tym, który najlepiej służy jednostkom.

W świecie szybkich zmian, jedną z najważniejszych cech będzie elastyczność – umiejętność działania w zależności od zmieniających się warunków zewnętrznych. Można to ćwiczyć – przez stawianie przed dziećmi różnorodnych wyzwań na etapie dorastania. I właśnie to robimy w naszej szkole. Nie za szybko, mamy świadomość tego, że fundamentem jest tu poczucie bezpieczeństwa.

Dzięki nauce przez działanie, żywej obecności sztuki w otoczeniu dzieci, zachęcaniu do szukania rozwiązań, nie proponowaniu gotowców, a wspólnemu tworzeniu, rozwijamy tę cechę, za którą później cenią pracodawcy. Choć nie to jest dla nas najważniejsze – kreatywność pozwala na spojrzenie na różne sposoby na życie. Tego potrzebują i będą potrzebowały nasze dzieci w świecie, w którym to właśnie cechy odróżniające nas od maszyn będą najbardziej wartościowe.

Wymieniana jednym tchem przy kompetencjach kluczowych – czym jest i jak ją wspieramy w naszej szkole? Nie kwestionujemy pytań uczniów, nie blokujemy ich. Nie podajemy wiedzy jako prawdy objawionej, zachęcamy do szukania potwierdzenia przyjętych prawd w rzeczywistości. Dotyczy to zarówno fizyki, jak plastyki i fleksji języka polskiego. Równocześnie uczymy szacunku dla tych, którzy byli tu przed nami i ich osiągnięć na różnych polach. Pokazujemy, jak zmienia się świat i przez to zapraszamy do spojrzenia otwartego, a więc i krytycznego.

Ludzie rozwijają się na tym polu dzięki kontaktom z innymi. Dbamy o to, żeby dorośli w najbliższym otoczeniu naszych uczniów mieli wysoko rozwiniętą umiejętność komunikacji – jasno nazywali swoje myśli, znali swoje granice, ale i ograniczenia, poprzez swój sposób rozwiązywania wyzwań kształtowali komunikację dzieci. Wciąż się uczymy, ale wiemy gdzie szukać w tym zakresie wsparcia. Dodatkowo co jakiś czas organizujemy zajęcia temu poświęcone.

Śpiewamy właściwie w każdym możliwym momencie dnia. Od pierwszej klasy dzieci z nauczycielem klasowym uczą się gry na flecie. Znają lirę, kalimby, proste instrumenty perkusyjne. Biorą udział w zajęciach z ukulele, gitarą, skrzypcami i pianinem. Otaczamy je wartościową muzyką i otaczamy je ciszą, by mogły usłyszeć siebie. Muzyka, to radość tworzenia. To kolejny język, dzięki któremu możemy tworzyć wspólnoty, ale i szukać dróg własnego wyrazu.