Dzień w szkole

Dzień w szkole

Nasz plan zajęć jest ułożony w sposób sprzyjający uczeniu się, higieniczny dla dzieci.

Obok podejmowania aktywności związanych ze zdobywaniem wiedzy, uczniowie mają dużo czasu na zabawę, niezbędną dla prawidłowego rozwoju.

W roku szkolnym 2025/2026 funkcjonujemy w sposób, który umożliwia nam realizację planu działania, równocześnie będąc w zasięgu naszych możliwości – w kolejnych latach format działania szkoły najpewniej się roszerzy.

Szkołę otwieramy o godzinie 8.30, dzieci zapraszamy od 9.00, wcześniej w przypadku potrzeby rodziców. Zajęcia każdego dnia rozpoczynają się o godzinie 9.00 i odbywają się w lesie lub w sali, w zależności od warunków zewnętrznych i potrzeb. Rozpoczynamy zabawami i ćwiczeniami rytmicznymi, mającymi na celu tworzenie więzi, wywoływanie pozytywnego nastroju i przygotowanie do dalszego uczenia się. Tematyka porusza się wokół pór roku, cykli lekcyjnych, świąt i uroczystości. Następnie dzieci uczestniczą w lekcji głównej, w czasie której utrwalają materiał z poprzednich dni, poznają nowy główny temat, tworzą opisy, rysunki i inne formy artystycznego wyrazu treści nauczania. Lekcja kończy się opowieścią nauczyciela zgodną z daną fazą rozwojową dzieci, w oparciu o dany blok tematyczny.

Potem następuje przerwa (ok. 11.00) i wspólny posiłek – dzielone śniadanie. Po posiłku i odpoczynku odbywają się zajęcia z języków obcych, rękodzieła, etyki i ruchowe oraz wyjście do lasu, realizowane do godziny 13.30. Następnie następuje wspólny ciepły posiłek i zakończenie dnia.

dzień w szkole Paprociowa Polana

Rytm dnia w starszych klasach

W starszych klasach waldorfski rytm nieco się zmienia, uczniowie uczą się w cyklach 2-4 tygodniowych, omawiając epoki tematyczne. Nauczanie na lekcjach głównych jest prowadzone przez tego samego co wcześniej nauczyciela klasowego. Wprowadzane są również dodatkowe lekcje przedmiotowe. Realizowane są tematy z zakresu języka polskiego, matematyki, historii, przyrody, biologii, fizyki, chemii, informatyki i innych obowiązkowych przedmiotów, wykorzystując metody aktywizujące, eksponujące, projektowe i twórcze. Dzięki takiemu systemowi uczniowie mogą koncentrować się na nauce konkretnych przedmiotów, jednak wiedza zawsze pojawia się jako całość, a nie oderwane od rzeczywistości losowe fakty – zarówno w trakcie lekcji głównej, jak i na lekcjach przedmiotowych następujących później. Nauka jest czymś żywym, zdobytym w procesie doświadczenia. Nie stosujemy ocen cyfrowych, używamy oceniania opisowego, aby lepiej wspierać samodzielne doskonalenie się i dążenie do wytrwałości i pracy nad sobą, zamiast rywalizacji.

Aktywności

Zajęcia dodatkowe

Dbamy o to, żeby plan zajęć dzieci był harmonijny i zostawiał czas na momenty wydechu, odpoczynku. Jednak w czasie świetlicowym jest również moment na rozwijanie indywidualnych zainteresowań. W naszej ofercie znajdują się następujące zajęcia.

Zajęcia

Język angielski i hiszpański

Dzieci zaczynają naukę dwóch języków obcych już w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Zamiast koncentrować się na gramatyce czy pisaniu w pierwszych latach, nauczyciele starają się „zanurzyć” dzieci w języku poprzez rozmowy, piosenki, gry, zabawy, a także opowiadanie historii. Dzieci uczą się języka poprzez bezpośrednie doświadczenia, podobnie jak uczą się języka ojczystego, słuchając i naśladując, co sprawia, że jest to bardziej naturalny proces.

szkoła alternatywna tychy
szkoła alternatywna tychy

Zajęcia

Muzyka

Śpiewamy właściwie w każdym możliwym momencie dnia. Od pierwszej klasy dzieci z nauczycielem klasowym uczą się gry na flecie. Znają lirę, kalimby, proste instrumenty perkusyjne. Biorą udział w zajęciach z ukulele, gitarą, skrzypcami i pianinem. Otaczamy je wartościową muzyką i otaczamy je ciszą, by mogły usłyszeć siebie. Muzyka, to radość tworzenia. To kolejny język, dzięki któremu możemy tworzyć wspólnoty, ale i szukać dróg własnego wyrazu.

Zajęcia

Arteterapia

Jest niezwykle efektywną metodą oddziaływania terapeutycznego, która niesie ze sobą szereg pozytywnych skutków, zarówno w sferze psychicznej jak i fizycznej. Pomaga w pozbywaniu się napięć, lęków, wyzwala pozytywne emocje i kształtuje samoocenę, rozwija połączenia neuronalne. Uczy współpracy i uważności, pozwala trenować skupienie. Na tych zajęciach dzieci rozwijają zdolności nabywane w trakcie klasowych prac ręcznych – szydełkowanie, robienie na drutach, filcowanie na mokro i sucho itp. Kluczowe w nauce tych umiejętności są pierwsze lata szkoły podstawowej – jeśli wtedy dzieci pokochają działanie rękami, prawdopodobnie ta miłość zostanie z nimi na lata.

Zajęcia

Stolarstwo

Praca z drewnem jest ważnym elementem pedagogiki waldorfskiej, również dla nas stanowi istotny element. Dzieci uczą się obsługi podstawowych narzędzi, ostrożności, planowania swojej pracy. Nabywają poczucia pewności siebie i sprawczości, dzięki stopniowemu coraz lepszemu opanowywaniu tej sztuki. Uczniowie spotykają się też z konsekwencjami braku uważności, czy pośpiechu, co przenosi się na ogólne doświadczenie. Uczymy również szacunku dla tradycyjnego rzemiosła – bo choć wiadomo, że możemy używać maszyn i dzięki temu szybciej i przy mniejszym nakładzie pracy osiągamy duże efekty, to jednak ważne jest zrozumienie jaki wysiłek musiał włożyć człowiek, aby móc znaleźć się w miejscu, w którym aktualnie jesteśmy.

szkoła alternatywna tychy

Zajęcia

Ceramika

W trakcie tych zajęć dzieci mogą doświadczać kontaktu z prawdziwą gliną, dzięki czemu wspierają rozwój motoryki małej. Tego typu aktywność również świetnie stymuluje rozwój zmysłów i stymuluje układ nerwowy. Te zajęcia dostarczają również dużo radości związanej z tworzeniem czegoś, co jest nie tylko piękne, ale również często ma swoją wartość użytkową. Dzięki pracy na zajęciach z ceramiki, uczniowie mogą śledzić proces powstawania naczyń – muszą uczyć się planować swoją pracę, pilnować działania, konieczne jest skupienie na „tu i teraz”, a równocześnie świadomość tego, że do osiągnięcia pożądanych efektów, prowadzi długa droga, która bywa pełna niespodzianek – jak to przy szkliwieniu.